Szkoła Podstawowa nr 2 im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim

Image

Kącik Pedagogiczny

Kącik psychologiczny

 

Jak uczyć się sprawnie? Jak szybko i trwale zapamiętywać? Jak zapominać? Co pomaga a co przeszkadza w skutecznym uczeniu się?

 

Artykuły i porady na temat uczenia się będą ukazywać się stopniowo.


Temat 1: Warunki lepszego zapamiętywania:


 

  1. Zapamiętujemy lepiej, jeśli powtarzamy materiał ze zrozumieniem. (Zrozumienie)
  2. Zapamiętujemy lepiej, gdy podejmujemy naukę częściej i przyswajamy materiał mniejszymi porcjami. (Rozłożenie nauki w czasie)
  3. Zapamiętujemy lepiej, recytując na głos. (Uczenie się na głos)
  4. Zapamiętujemy lepiej, gdy ilość powtórzeń jest większa niż konieczna do nauczenia się materiału. ( Utrwalanie)
  5. Zapamiętujemy lepiej, powtarzając raczej całość niż części. (Zasada całości)
  6. Zapamiętujemy lepiej, gdy powiemy sobie, że możemy. (Zasada zaufania do własnych możliwości)
  7. Przypominamy sobie łatwiej w warunkach analogicznych do tych, w jakich się uczyliśmy. (Reintegracja)
  8. Pamiętamy lepiej zadania niedokończone niż dokończone. Zasada ta nie sprawdza się, gdy obawiamy się porażki lub bardzo zależy nam na sukcesie; wówczas pamiętamy lepiej zadanie dokończone niż niedokończone.
  9. Pamiętamy lepiej to, co kontrastuje z tłem.
  10. Najważniejsze przy zapamiętywaniu jest POWTARZANIE.

 


Co zrobić, żeby chciało się uczyć? O tym następnym razem.


Opracował psycholog Artur Madera