Fonoholizm - z troską o dziecko

Fonoholizm - z troską o dziecko

               Wyniki badań przeprowadzonych wśród 22086 uczniów i 3471 nauczycieli w Polsce

  1. M. Dębski „Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych”.
    Szczegółowa charakterystyka fonoholizmu w Polsce.
    Raport z badań. Fundacja Dbam o Mój Z@sięg. Gdynia 2016.

49 %  uczniów stara się być zawsze „pod telefonem”

38,6 %  zerka na smartfona

37,5 %  uczniów nie wyobraża sobie życia codziennego bez smartfona

84,2%  uczniów używa smartfona na przerwach

33,7%  uczniów przyznaje, że bardzo często korzysta za smartfona podczas lekcji

31 %    szkół w Polsce nie ma żadnych zasad korzystania ze smartfonów

87,9%  nastolatków w wieku 12 – 18 lat posiada konto na Facebook

46,2%  uczniów posiada konto na przynajmniej dwóch portalach społecznościowych

67 %    uczniów przynajmniej raz dziennie korzysta z portalu Facebook

92,4%  smartfonów uczniów ma dostęp do Internetu

86,6 %  uczniów korzysta ze smartfona codziennie

29,1 %  uczniów robi sobie zdjęcia codziennie

50  %   uczniów przyznaje, że ma w smartfonie materiały, których nie powinni oglądać inni

25,6%  uczniów przyznaje, że raz w życiu otrzymała od kogoś materiały o charakterze intymnym

37,2%  uczniów doświadczyła hejtu

60,6%   polskich domów  nie ma żadnej zasady korzystania ze smartfonów

35%     rodziców nigdy nie rozmawiała ze swoimi dziećmi na temat szkodliwości nadużywania
            smartfona

Korea Południowa wprowadziła „Ustawę Kopciuszka” - zakaz korzystania
z gier komputerowych od 22.00 do 6.00 rano

Korzystanie z telefonu komórkowego jak i oglądanie telewizji  jest  przebodźcowaniem, do którego dochodzi jeszcze promieniowanie z komórek, a w efekcie może nastąpić opóźnienie w rozwoju mowy. Danie Dziecku telefonu ma Mu zapewnić rozrywkę, co oznacza, że w tym czasie nikt nie będzie do Niego mówił, bawił się z Nim z nim, pobudzał do myślenia i działania, mobilizował do mówienia. Skąd więc Dziecko ma się nauczyć? Dźwięki, które docierają z telefonu są zniekształcone, często nakładają się na siebie, w efekcie czego Maluch nie zawsze słyszy konkretne słowa – sam więc też zaczyna porozumiewać się wyłącznie dźwiękami. Także zachowanie Dziecka ulega zmianie – przez natłok wrażeń staje się bardziej pobudzone, płaczliwe i rozdrażnione, a nagłe ograniczenie telefonu wzbudza Jego wyraźny sprzeciw. Ponadto, Maluch traci zainteresowanie rzeczywistością, zabawą, kontaktem z Rodzicami – wciąga Go atrakcyjny świat szybkich, kolorowych obrazów, jakże inny od „nudnych” zabawek.

 

Rodzic nad

 


Drukuj   E-mail